Fijne herinneringen
(Cor Haertel)

Op 5 Maart 1955 heb ik de Verkennerbelofte afgelegd bij de Zalige Lwanga troep een onderdeel van de Zalige Mbaga troep waar ik op 15 januari 1955 begon. Ik werd ingedeeld bij de Patrouille van de Haviken en ben tot 1959 verkenner gebleven, werd op het einde ook nog enige tijd PL. Hierna werd ik Voortrekker tot 1962. Lid geweest van de Nationale St. Jozefstam en de Lourdesgroep waar ik tijdens mijn eerste Lourdesreis als brancardier mijn huidige vrouw leerde kennen die ook bij de scouting was.

We zijn inmiddels 44 jaar getrouwd. Ik heb nog steeds heel fijne herinneringen aan het verkenner zijn en heb er nog steeds veel plezier aan gehad wat ik toentertijd heb geleerd zoals kompas en kaartlezen, kampvuur maken op houtvuur je potje koken (voor de kenner ‘s-morgens POI) en daarna met een bos gras het roet van de pannen poetsen, knopen leggen en torens bouwen.

Ook op de weekkampen leerden we orde en netheid en gingen een dag op Hike. Hopman de Lange en Vaandrig Hollanders en niet te vergeten onze Aalmoezenier Eppings waren toen onze leiders. Na enige tijd bij de Voortrekkers gezeten te hebben waar we thema avonden hadden en af en toe hierna geheel onverwachts per fiets naar Blaricum reden met een tentje achterop om voor een kwartje een weekend achter de Tafelberg bij een boer te kamperen.

Wat een leuke en fijne tijd heb ik toen al gehad. Even later kreeg ik een opleiding tot Vaandrig en heb nog enige tijd met een andere groep meegedraaid. Ook de Indaba in 1960 te Ommen, dit was een internationaal treffen van scouting, heb ik meegemaakt.