Een aalmoezenier die niet weg te denken is
(pastoor Ton Hoedemaker - Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum)

In 1970-1971 werd ik gevraagd om aalmoezenier te worden bij de Scouting aan de Kruislaan. Ik was dat ook geweest in de Annaparochie. Bovendien was ik altijd werkzaam geweest onder de jeugd, dus het werd 'ja'.

Er zijn veel momenten die ik mij nog herinner: het honk (of hoe noem je dat ingewikkelde complex van kamer en kamertjes ?), rommelig en toch gezellig. Daar in de kamer van de leiding werden de ontspannins- mogelijkheden uitgedacht en uitgetest.

Wat mij frappeerde waren de gesprekken onder leiding van Ton Schipper, die tekstueel bol stonden van de toen zo vereerde retoriek van de zestiger jaren; gevat en humoristisch.

De leiding zat niet alleen tekstueel, maar ook sexueel goed in elkaar: verliefdheden onder de leiding liepen uit op huwelijken, waar ik als eerste getuige de zegen over mocht uitspreken. En later doopte ik de welpjes en kaboutertjes, die uit deze liefdesbanden voortkwamen.

De hoofdaandacht ging naar de kinderen zelf waar ik gesprekken mee voerde. Wat me hiervan is bijgebleven is de hartelijkheid en de saamhorigheid onder de kinderen zelf. Altijd blije en positief ingestelde mensen, zowel in de leiding als bij de jeugdleden zelf.

Er zijn moeilijke jaren geweest die het gebouwencomplex met zich meebracht. Er kwam natuurlijk ook verschil van visie en beleid, onder andere waar het het religieuze aspect betrof. Het verlamde je, zoals dat in latere jaren zelfs toenam, toen ik in 1978 uit de Martelaren vertrok. Maar bij dat afscheid, met de bekende 20 rode rozen (ik was toen ook 20 jaar priester) is door de scoutinggroep een reuze riem onder het hart gestoken. Zij zijn doorgegaan, omdat er een bezielende leiding was.

De figuur en het leven van Ton Schipper zijn voor mij een biografische studie waard. Maar zelfs bij een eenvoudige overweging wordt al duidelijk, dat hier een mens gebouwd heeft aan de verwezenlijking van een ideaal ten bate van anderen, met name van de jeugd. Anderen zijn op deze basis verder gegaan. Wonderlijk in deze moeilijke jaren ! Ook zij hebben gewonnen. Dat is voor ons allen geweldig.

Graag wil ik jullie van harte feliciteren en een goede toekomst toewensen.

jullie oud-aalmoezenier pastoor Ton Hoedemaker