Welkom bij de Jubileumsite van Scouting Oost 1
Valid HTML 4.01 Transitional
Kampvuurverhaal Kampvuurverhaal

Een bestuurslid wordt gestrikt
(M.J. Scheers sr. - Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum)

Reageer op dit kampvuurverhaal

Hoe raak je eigenlijk verzeild in het bestuur van Scouting Oost 1 ? Ach, iedereen weet hoe dat gaat bij vrijwilligerswerk. Je legt je functie van penningmeester bij het jeugdcomite van de Martelaren van Gorkumparochie neer en in mum van tijd heeft men je weer 'gestrikt' voor een ander bestuur, in dit geval dus Scouting Oost 1.

Nietsvermoedend liep ik op 31 januari 1977 in die 'val' en wel doordat mijn zoon Luciën geïnstalleerd werd als verkenner, hetgeen toen nog officieel gebeurde in aanwezigheid van de aalmoezenier, het bestuur, leiding en de gehele familie. Bij die plechtigheid (verkenners-eed, uitreiken van onderscheidingstekens etc.) vroeg de toenmalige voorzitter, de heer H. Somers sr. (voor mij Huub) zitting te nemen in het bestuur van Scouting Oost 1 als secretaris. Ik hoor hem nog zeggen: "Echt niet veel werk, soms een vergaderingetje, stelt echt niet veel voor."

Maar ik heb het geweten met dat 'beetje werk' en 'stelt niets voor'. Na twee jaar hield de penningmeester het voor gezien, dan is er op dat moment niemand en dus dan maar secretaris/penningmeester. Al met al een fijne tijd tot 1984, met een ontzettend leuke en enthousiaste ploeg.

In die bestuursperiode hebben wij onder meer het 50-jarig jubileum van Scouting mogen organiseren, hetgeen geen gemakkelijke klus was. Vooral om adressen van oud-scoutingleden te achterhalen, waarbij wij gelukkig veel steun hebben ondervonden van de heer Theo Schaap.

Om de kosten van het jubileumfeest te dekken, werden de verschillende festiviteiten georganiseerd, zoals bingo-avonden, musical, carnavalsoos, auto-rally, uitdelen van 'Abrahams' aan bekende Watergraafsmeerders die iets met 50 van doen hadden en nog meer activiteiten. Financieel hebben wij de kosten kunnen dekken en bleven de kosten van het zomerkamp verzekerd.

Ook is er tijdens die bestuursperiode onder meer een verbouwing gerealiseerd (dakbedekking, ramen etc) van het 1e gebouw. Het voordeel ten opzichte van de huidige verbouwing was, dat wij geen loterij nodig hadden om aan geld te komen. Wij konden toen nog bij verschillende instanties subsidie aanvragen, zoals bij de Gemeente Amsterdam, Provinciale Staten, ook werden diverse grote bedrijven aangeschreven voor een gift, hetgeen een gunstig resultaat had.
Wel moest er na realisering van de verbouwing een gedegen gedocumenteerd rapport van de uitgaven (bonnetjes van spijkers, hout, deurknoppen etc.) aan de subsidie-verleners worden ingezonden.

Zo heeft elk bestuur in zijn bestuurperiode weer zijn eigen problemen, maar ook leuke dingen. De hoofdzaak is, dat het een leuke enthousiaste ploeg is, want elke vereniging valt of staat met een goed bestuur en enthousiaste leiding.

Ik wens, als oud-bestuurslid, en ik weet zeker dat ik ook namens al mijn oud-collegae mag spreken, leiding, leden van Scouting Oost 1 nog vele goede scoutingjaren toe en op naar het 75-jarig bestaan.

M.J. Scheers sr.

(Jub. Commissie: Dhr. Scheers is helaas inmiddels overleden)